Racingteam Grønborg

 

1987-1996

Startede med folkerace i en VW-bobbel. Dette var vel nok den mest populære bil-type på daværende tidspunkt, hvor banerne var rigtigt blødt jord. Senere blev der skiftet til SAAB 99, hvor opbygning blev understøttet af den velkendte SAAB-kører Helge Jensen fra Næstved motorklub.


1997-2002

Herefter gik jeg over til at køre baghjulstræk, da chancen for at erhverve Per Andersen’s gamle Opel Manta. Dette skete da daværende ejer Erik Nielsen (ACTEC) ikke kunne afse tid til at køre i den populære Opel. Erik støttede på alle måder mit nye projekt året efter hvor der blev opbygget en ny Manta hvor der første gang blev lagt en 16V maskine i sådan en bil der kørte auto-cross. Bilen gav et ordentlig skub fremaf i bestræbelserne på at opnå nogle fine resultater både i Danmark og i Tyskland. Bilen løbende udviklet, og var en overgang hvor reglementet tillod det også monteret med en 2,2liters motor som var meget voldsom især med et kraftigt moment. Da reglerne blev ændret så ikke var de samme for Tysk og Dansk mesterskab måtte motoren laves om til 2 liters igen .


2002-

I 2002 ville vi kører efter at vinde det danske mesterskab, og lagde da også ud med overbevisende sejre i de 2 første afdelinger og havde i 3. afdelinger på JAS-banen ved Hobro også kørt nogle tider som nok skulle bringe mig i A-finalen her. Men i 2. heatrunde gik det galt, med en voldsom afkørsel som havde det til følge at jeg brækkede ryggen. Herom vil jeg ikke berette mere, da dette er blevet rigeligt belyst. Jeg blev i hvert fald sat ud af spillet i 2002-sæsonen, og havde en meget smadret bil. Det år var det Flemming Pedersen i Opel Astra der blev den fortjente danmarksmester, denne udtalelse fordi han netop i de 2 første afdelinger var blevet nummer 2 efter mig.



2003-

I starten af 2003 blev der bygget endnu en Manta-racer. Der blev tænkt meget på vægt, og et meget spændende projekt med bygning af diverse dele i kevlar-materialer.

Motor og gearkasse blev flyttet maksimalt tilbage, uden at flytte på torpedo. Den fik også ny elektronik, som blev kørt ind af Troels Vollersen (TVA-Teknik). Med disse ændringer fik jeg en virkelig konkurrencedygtig racer som vandt debut-løbet på Nisseringen, blev nr.3 ugen efter på Ørnedalsbanen, vandt på Nørlundsbanen, vandt igen til midsummerløbet på Ørnedalsbanen. 7. afdeling på Nisseringen havde jeg kørt hurtigste tider, og havde da også pole i A-finalen. Efter start som jeg førte inden første sving førte jeg med 2-3 billængder, da min gearkasse splittede ad. De 2 sidste afdelinger stillede jeg godt nok op med en gearkasse som ikke virkede optimalt, da 4. gearet manglede, men jeg forsøgte mig da at blande mig i top 3, hvad der også så godt ud i den 9.og sidste afdeling. Her havde jeg lært at køre bilen uden det famøse 4. gear og et 3. gear som ikke virkede optimalt. Tidtagningen kørte jeg 2. hurtigste tid med denne defekte gearkasse, men den holdt altså ikke dagen ud, og jeg endte DM på en 5. plads.

Alt i alt må det siges at være tilfredsstillende resultat eftersom jeg ikke deltog i de 2 første afdelinger, og vi havde da også sagt inden sæsonen at 2003 skulle bruges til at kører den nye bil ind, og det eneste minus der har været her er min gearkasse, som vil blive forbedret til den kommende sæson. Og der er lige nogle små ændringer i forhold til det nye reglement 2004.


© copyright 2004 www.computer-tjek.dk